Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sinds enkele jaren heeft het bachelor/master stelsel zijn intrede gedaan in het Nederlands hoger onderwijs. Voor de universiteiten zijn de gevolgen beperkt geweest. Veel doctoraal opleidingen lieten zich makkelijk ombouwen tot een masteropleiding. Voor de hogescholen zijn de gevolgen verstrekkender, met name wat betreft het opzetten van masteropleidingen. De van oudsher door hen verzorgde postinitiele opleidingen sluiten zeker niet naadloos aan op de kwalificaties van een master. Met name de eis dat ook 'onderzoeken' deel dient uit te maken van het curriculum van een masteropleiding, stelt de hogescholen voor problemen. Enerzijds is hun onderzoeksexpertise beperkt, zij hebben op dit punt geen traditie. Anderzijds is nog erg onduidelijk wat het onderzoek op een hogeschool zal gaan inhouden. De hogescholen moeten derhalve op zoek naar een passende invulling van hun onderzoekscomponent. Een ding is zeker: het zal in ierder geval niet gaan om een kloon van het universitaire onderzoek. Termen als 'toegepast onderzoek' en 'praktijkgericht onderzoek' doen de ronde. (Bron: covertekst)
hoger onderwijs --- rekenproblemen --- spelling --- 300.6 --- buitengewoon onderwijs --- 090861.jpg --- Hoger onderwijs ; Nederland --- Wetenschappelijk onderzoek ; Nederland --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- hogescholen --- Research on teaching --- praktijkonderzoek --- Higher education
Choose an application
Hoewel er talrijke studieboeken over onderzoek bestaan, zijn de meeste daarvan in het bijzonder bestemd voor het universitair onderwijs en vallen hogescholen uit de boot. Dit boek wil in die lacune voorzien (Bron: covertekst)
hogescholen --- wetenschappelijk onderzoek --- praktijkonderzoek --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- onderzoeksmethoden --- Methods in social research (general) --- Higher education --- Science --- Research --- Methodology --- Education [Higher ] --- 001.818 --- 300.6 --- onderzoeksvaardigheden --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- sociaal onderzoek --- 450.4 Onderwijskunde --- Onderwijsonderzoek --- Actieonderzoeken --- 808 --- Onderzoeksmethoden --- 001.818 Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Rapporteren. Onderzoeksrapporten --- Sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- 301.08 --- Taalwetenschappen ; het maken van scripties, thesissen, handleidingen, gidsen --- hoger onderwijs --- PXL-Central Office 2015 --- Wetenschappelijk onderzoek --- Hoger onderwijs --- Onderzoeksvaardigheden --- Praktijkonderzoek --- Hogescholen --- Actieonderzoek --- Onderzoeksvaardigheid --- Hogeschool --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Studeren aan het huidige, competentiegerichte hbo vraagt van studenten specifieke kennis, vaardigheden en ervaring. Vooral het projectmatig opzetten en uitvoeren van een praktijkonderzoek en het schrijven van de scriptie blijken veel studenten niet zomaar vanzelf te kunnen. Dit boek behandelt in tien stappen de competenties die zij hiervoor nodig hebben. Het is daarmee een leidraad voor hbo-studenten die hun studie tot een goed einde willen brengen. Jef Mertens behandelt niet alleen de regels voor praktijkonderzoek, maar ook het hele traject vanaf de onderzoeksopzet tot en met de scriptie waarmee de student als bachelor afstudeert. Het boek is geschikt voor voltijd- en deeltijdstudenten binnen drie opleidingsclusters: Organisatie, bedrijf en bestuur, Mens en maatschappij, en Techniek en natuur.
Eindwerken. --- Studiemethodes. --- Science policy --- projectonderwijs --- projectaanpak --- toegepast wetenschappelijk onderzoek --- Didactic strategies --- onderzoeksmethoden --- Higher education --- Science --- sociaal-wetenschappelijk onderzoek --- competenties --- praktijkonderzoek --- Scripties --- S20080339.JPG --- hoger onderwijs --- sociaal onderzoek --- 378 --- 301.08 --- #KVHB:Methodologie --- #KVHB:Onderzoeksmethoden --- #KVHB:Wetenschappelijk onderzoek --- bachelors --- eindwerk --- 450.8 --- 489.59 --- competentiegericht onderwijs --- onderwijs --- onderzoeken --- projecten --- scriptie --- 001.891.5 --- Eindscriptie --- Hoger onderwijs --- Onderzoek --- Onderzoeksmethoden --- Praktijkonderwijs --- Research (onderzoek) --- Competentiegericht onderwijs --- Praktijkonderzoek --- Methodiek van het studeren --- Overige onderwerpen (hoger onderwijs) --- Overige onderwerpen --- Diagnose --- Sociologisch onderzoek --- Hogescholen --- Bachelors --- Hogeschool --- Bacheloropleiding
Choose an application
Dit boek is bedoeld om zichzelf beter te leren kennen in de omgang met de ander en om de professionele communicatie met de eigen doelgroepen en medewerkers te optimaliseren. Het biedt theoretische achtergrond, praktijkvoorbeelden, leerdoelen en verwerkingsopdrachten voor de elementaire relationele en communicatieve vaardigheden; ethische attituden en aanbevolen literatuur krijgen voldoende aandacht.
304 --- 305.8 --- 499.4 --- axenroos --- bejegeningscircel --- communicatieve vaardigheden --- hogescholen --- relationele opvoeding --- territoriumleer --- 361.521 --- Axenroos --- Bejegeningsmethode --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Relaties --- Territoriumleer --- 433.4 ) Relationele opvoeding --- communicatie (gez) --- communicatie --- lichaamstaal --- luisteren --- observeren --- sociale vaardigheden --- zelfstudie --- zelfstudiepakketten --- 316.77 --- Denken --- Omgangskunde --- Sociale vaardigheden --- Waarneming --- Sociaal-agogische vaardigheden --- communicatie (leesbaarheid) --- relaties --- Sociale pedagogie - Agogie --- Mondelinge communicatie --- Communicatie ; algemeen --- Communicatie. --- Sociale vaardigheden. --- Sociology of health --- interpersonele communicatie --- Sociologie van de gezondheid --- #KVHB:Communicatie --- vaardigheidstraining --- Persoonlijkheid --- Professionalisering --- Vaardigheidstraining --- Relatievorming --- Hoger onderwijs --- Psychologie --- Volwassene
Choose an application
Diversiteit is een maatschappelijke realiteit, toch is deze diversiteit nog te veel afwezig in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen zijn zich bewust van dit contrast, maar hoe doen we dat, meer diversiteit binnenbrengen in het hoger onderwijs en waar hebben we het dan precies over? Het gaat over diversiteit in de studentenpopulatie, maar ook in het personeelsbestand. Het gaat over toegankelijkheid voor studenten met een beperking, omgaan met meertaligheid en het ruimte geven aan niet-Westerse perspectieven in de opleidingen. Het gaat over aandacht hebben voor individuele noden en behoeften van studenten en personeelsleden en het creëren van een omgeving waarin iedereen zijn plek vindt. Het gaat over het aanbieden van inclusief en kwaliteitsvol hoger onderwijs.In dit boek laten we uiteenlopende stemmen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord en bieden we zowel praktijkvoorbeelden als theoretische reflecties. Het boek spreekt alle actoren binnen het hoger onderwijs aan, docenten, lerarenopleiders, studenten en ondersteunend personeel, en presenteert een toekomstgericht kader om werk te maken van diversiteit in het hoger onderwijs.Diversiteit in het hoger onderwijs is ontstaan vanuit het netwerk "Docenten voor Diversiteit", een groep van docenten uit het Vlaamse hoger onderwijs, die via samenwerking en uitwisseling de participatie van kansengroepen in het hoger onderwijs willen versterken.https://www.aspeditions.be/nl-be/book/diversiteit-in-het-hoger-onderwijs/18279.htm
onderwijs --- 37 --- postkolonialisme --- educatieve master --- lerarenopleiding --- universiteiten --- hogescholen --- democratisering --- racisme --- inclusiviteit --- diversiteit --- vakdidactiek --- pedagogie --- Sociology of education --- Higher education --- inclusief beleid --- 454.6 --- 460.6 --- kunsteducatie --- ras --- multiculturele samenleving --- Discriminatie --- onderwijsbeleid --- didactiek --- didactische principes --- Meertaligheid (Tweetaligheid) --- Intercultureel onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; hoger onderwijs --- Diversiteitsmanagement --- 780 Hoger onderwijs --- Diversiteit --- Hoger onderwijs --- Personeelsmanagement --- Student --- Persoon met een handicap --- Meertaligheid --- Instroom --- Dekolonisatie --- Sociale uitsluiting --- Racisme --- Democratisch onderwijs --- Diversiteitsbeleid --- meertaligheid --- hoger onderwijs --- higher education
Choose an application
Dit is een praktisch en toegankelijk boekje over ontwikkeling van competenties. Het is geschreven voor alle hbo-opleidingen met een competentiegericht curriculum, en voor alle studenten die meer willen weten over hun eigen sterkten en verbeterpunten. Alle hoofdstukken staan vol met opdrachten en tests.
Competentiemanagement. --- Competenties. --- Human resource management. --- POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) --- competentiemanagement --- Personnel management --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Human resource management --- Personeelsmanagement --- Competentiemanagement --- Développement Ontwikkeling --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Orientation du personnel Personeelsorientatie --- #KVHB:Competentiemanagement --- 367.2 --- human resources management --- 331 --- 378:331 --- 489.4 --- Didactiek --- HBO --- Hoger beroepsonderwijs --- Hoger onderwijs --- arbeidsmarkt --- beroepsonderwijs --- competentie-management --- competentiegericht onderwijs --- competenties --- hoger onderwijs --- management --- persoonlijk ontwikkelingsplan --- portfolio's --- sociologie --- teamwerk --- persoonlijke ontwikkeling --- psychologie, sociaal --- 489.5 --- Persoonlijk ontwikkelplan --- personeelsbeleid, HRM --- HRM --- Arbeidseconomie --- hogescholen en de bedrijfswereld --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Contains audio-visual material --- Competentiegericht onderwijs --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Competenties --- competiegericht onderwijs --- teamwerking --- (zie ook: Basiscompetenties) --- Nederland --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Competentie
Choose an application
Dit boek onderzoekt het brede gebied van het sociaal werk. De auteurs stelt zich vragen zoals: Waar liggen de wortels van het sociaal werk in Vlaanderen en België?, Hoe zijn die mede door buitenlandse inspiratie bepaald?, Wat is sociaal werk vandaag? Is het een beroepsgebied met een dermate heterogeen takkenbos van specialisaties, waar buitenstaanders nog moeilijk wijs uit raken?, Of is het juist een krachtig en specifiek afgrensbaar professioneel veld op de terreinen van welzijn, educatie en zorg?. In het eerste deel behandelt de auteur voor de hand liggende vragen. Hoe definieer je sociaal werk? Waar komt het vandaan? Wat is het specifieke deskundigheidskarakter ervan? Wat is de basiskennis en hoe wordt daar in Vlaanderen mee omgegaan? Het tweede deel geeft ruimte aan reflecties over het beroep, het beroepsveld en de opleidingspatronen. De auteur staat stil bij de professionele ontwikkeling in de hedendaagse internationale context en het huidige onderwijslandschap van Bachelors en Masters Sociaal Werk. Hij werpt ook een licht op de directe sociale en maatschappelijke omgeving van de toekomstige beroepspraktijk: een individualiserende, verouderende en cultureel meerduidige context waarin de klassieke hulp- en ondersteuningspatronen van familie en vereniging sterk aan belang hebben ingeboet.Uit de inhoud: Algemene inleiding: Sociaal werk van vraagteken tot uitroepteken Sociaal werk definiëren - De kern van het beroep uitgetekend als een robotfoto -Geschiedenis van het Sociaal Werk -De theorieontwikkeling in het Sociaal Werk - Beroepsvelden Begripsverwarring uitklaren - Sociaal werk als beroep - Sociaal Werk en de toekomst - Bibliografie - Websites Sociaal Werk
Maatschappelijk werk. --- Sociology of occupations --- methoden van het sociaal werk --- sociaal werk --- Sociology of social welfare --- Maatschappelijk werk --- Sociaal-cultureel werk --- #SBIB:316.8H30 --- 660 Welzijn --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Maatschappelijke werk 36 --- Sociaal beleid 304:32 --- 321 --- 493.1 --- maatschappelijk werk --- sociaal cultureel werk --- Maatschappelijk werk: algemeen --- Maatschappelijk werkers, opleiding (sociaal hoger onderwijs, sociale hogescholen) --- beroepsprofiel --- sociaal-cultureel werk --- België --- Vlaanderen --- maatschappelijk werkers --- sociale geschiedenis --- welzijnswerk --- Professies en methoden in het welzijnswerk: sociaal werk, vrijwilligerswerk, hulpverleningsmethoden … --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- 493 --- 493.8 --- 361.3 --- 308 --- 361 --- welzijnszorg --- sociologie van het beroep --- Geschiedenis --- Beroepen --- Identiteit --- Professionalisering --- Beroep --- Waardering --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Verpleegkunde
Choose an application
Competentiemanagement is definitief doorgebroken. Niet alleen in de bedrijven, maar ook in het onderwijs, de welzijnssector, de ziekenhuizen, de overheidssector, enzovoort. Deze volledig herziene editie van Iedereen competent biedt niet alleen inzicht in de aard van competenties en van competentiemanagement. Het boek is ook een handleiding om competentieprofielen op te stellen en om competenties te beoordelen. Het geeft een realistische kijk op de ontwikkelbaarheid van competenties. De inzichten en modellen worden aangevuld door resultaten uit wetenschappelijk onderzoek en door de recentste ontwikkelingen. De auteur reikt ook een aantal ondersteunende instrumenten aan en illustreert het boek met meerdere praktijkcases en voorbeelden, die blijk geven van een grote variëteit aan benaderingen op de werkvloer. Het boek richt zich tot algemeen managers en HR-professionals in bedrijven, instellingen of organisaties en tot iedereen die beroepshalve met de problematiek te maken heeft. (Bron: covertekst)
Vocational qualifications --- Employees --- Personnel management --- Rating of --- Competentiemanagement. --- Human Resource Management. --- Human resource management. --- Personeelsbeleid. --- HRM (human resource management) --- competentiemanagement --- competenties --- Human resource management --- 097 Personeelsbeleid --- aanwinstenlijst september 05 --- Développement des ressources humaines Human resource development --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- #KVHB:Competentiemanagement --- 331.3 --- 331.33 --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Management 658.012.4 --- Personeelsbeleid 658.3 --- personeelsbeleid --- 367.2 --- 378:331 --- arbeidsmarkt --- competentie-management --- hoger onderwijs --- human resources management --- management --- Competentie (competentiemanagement) --- Competenties --- arbeid, motivatie --- personeelsevaluatie --- Competentiemanagement --- E100070.jpg --- competentieontwikkeling --- Personeelsbeleid. Human resources management. Strategisch HRM --- Beoordeling --- Personeelsbeleid --- hogescholen en de bedrijfswereld --- 658.37 --- 658.3 --- competenties (gez) --- Personeelsmanagement --- competentiemanagement. --- Employees - Rating of
Choose an application
Het onderwijslandschap wordt grondig omgeploegd. Enveloppefinanciering, fusies en ontslagen in het HOBU. Toelatingsexamens als aanloop naar een numerus clausus aan de universiteiten. In het secundair onderwijs wacht ons een hervorming die massaal banen zal schrappen en de toegang tot het algemeen vormend onderwijs beperkt. Een vraag die zich opdringt: waarom? De ministers verschuilen zich achter "budgettaire dwang". Dit boek geeft de echte redenen aan voor de aanslag op het onderwijs: gedurende 30 jaar boekte het een bescheiden democratische vooruitgang, maar de economie van dit fin de siècle heeft daar geen behoefte meer aan. De vooruitgang van het onderwijs wordt geofferd op het altaar van de crisis.
onderwijssociologie --- education --- democratisering --- onderwijspolitiek --- democratisering van het onderwijs --- onderwijs en sociaal milieu --- #SBIB:316.334.1O230 --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O240 --- #PBIB:2001.1 --- #PBIB:gift 2001 --- Onderwijs 37 --- Nico Hirtt, Annemie Mels, Hugo Van Droogenbroeck --- hogescholen --- onderwijs en politiek --- 37 --- 451.3 --- Onderwijsvernieuwing --- 450.42 --- onderwijs : democratisering (ler) --- onderwijs: democratisering --- 371.1 --- 371 --- Geplande onderwijsverandering --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Inspraak --- Crisis --- #SBIB:HIVA --- #A9710A --- onderwijs --- België --- secundair onderwijs --- cultuurfilosofie --- Educational systems. Teaching systems --- Sociology of education --- School management --- Belgium --- Netherlands --- Lerarenopleiding --- Algemeen.
Choose an application
Competentie-ontwikkelend onderwijs, aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, flexibilisering, levenslang leren, een toenemende juridisering ... Dit zijn slechts enkele ontwikkelingen die het hoger onderwijs in een snel tempo drastisch veranderen. Toetsbeleid en toetspraktijken dienen aan te sluiten bij dit nieuwe hoger onderwijs.Innovatief evalueren in het hoger onderwijs gaat de mogelijkheden na van leerwegonafhankelijk summatief toetsen. Is leerwegonafhankelijk summatief toetsen een piste voor de toekomst? Wat zijn dimensies en kenmerken van leerwegonafhankelijke summatief toetsen? Hoe kan leerwegonafhankelijk summatief toetsen concreet worden vormgegeven? Wat zijn voor- en nadelen van leerwegonafhankelijk summatief toetsen? Wat zijn noodzakelijke onderwijskundige, juridische en beleidsmatige randvoorwaarden?
Assessment --- Evaluatie --- Evaluatietechnieken --- Hoger onderwijs. --- hogescholen --- onderwijsbeleid --- evaluatie (onderwijs) --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- Higher education --- assessments (onderwijs) --- Didactische evaluatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Evaluatie --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Toetsen --- assessment --- evaluatie --- hoger onderwijs --- toetsen --- 37.02 --- didactiek --- onderwijs --- 489.4 --- examineren --- Evalueren --- toetsvormen --- 489.54 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Hoger onderwijs --- evalueren (ler) --- hoger onderwijs : evaluatie (ler) --- 112716.jpg --- Evaluatietechnieken ; hoger onderwijs --- 371.26 --- 378.012 --- 378.012 Onderwijsresearch: hoger onderwijs. --- 378.012 Wetenschappelijk onderwijs: onderzoek van --- Onderwijsresearch: hoger onderwijs. --- Wetenschappelijk onderwijs: onderzoek van --- 371.26 Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- Beoordeling van leerlingen. Schoolprestaties. Leerprestaties. Onderwijstaxonomie --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Examens (hoger onderwijs) --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 378 --- departement Algemeen 11 --- Toetsen --- Toets
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|