Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Praktijkonderzoek op een hogeschool : ontwikkelingen in een opleiding speciale onderwijszorg/master SEN
Authors: ---
ISBN: 9789044122367 Year: 2007 Volume: 7 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sinds enkele jaren heeft het bachelor/master stelsel zijn intrede gedaan in het Nederlands hoger onderwijs. Voor de universiteiten zijn de gevolgen beperkt geweest. Veel doctoraal opleidingen lieten zich makkelijk ombouwen tot een masteropleiding. Voor de hogescholen zijn de gevolgen verstrekkender, met name wat betreft het opzetten van masteropleidingen. De van oudsher door hen verzorgde postinitiele opleidingen sluiten zeker niet naadloos aan op de kwalificaties van een master. Met name de eis dat ook 'onderzoeken' deel dient uit te maken van het curriculum van een masteropleiding, stelt de hogescholen voor problemen. Enerzijds is hun onderzoeksexpertise beperkt, zij hebben op dit punt geen traditie. Anderzijds is nog erg onduidelijk wat het onderzoek op een hogeschool zal gaan inhouden. De hogescholen moeten derhalve op zoek naar een passende invulling van hun onderzoekscomponent. Een ding is zeker: het zal in ierder geval niet gaan om een kloon van het universitaire onderzoek. Termen als 'toegepast onderzoek' en 'praktijkgericht onderzoek' doen de ronde. (Bron: covertekst)


Book
Basisprincipes praktijkonderzoek
Author:
ISBN: 9789044130690 Year: 2013 Publisher: Antwerpen Garant


Book
Praktijkonderzoek voor bachelors : leidraad voor studenten bij het (af)studeren in het competentiegericht hbo
Author:
ISBN: 9789046900024 9046900029 Year: 2013 Publisher: Bussum : Coutinho,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Studeren aan het huidige, competentiegerichte hbo vraagt van studenten specifieke kennis, vaardigheden en ervaring. Vooral het projectmatig opzetten en uitvoeren van een praktijkonderzoek en het schrijven van de scriptie blijken veel studenten niet zomaar vanzelf te kunnen. Dit boek behandelt in tien stappen de competenties die zij hiervoor nodig hebben. Het is daarmee een leidraad voor hbo-studenten die hun studie tot een goed einde willen brengen. Jef Mertens behandelt niet alleen de regels voor praktijkonderzoek, maar ook het hele traject vanaf de onderzoeksopzet tot en met de scriptie waarmee de student als bachelor afstudeert. Het boek is geschikt voor voltijd- en deeltijdstudenten binnen drie opleidingsclusters: Organisatie, bedrijf en bestuur, Mens en maatschappij, en Techniek en natuur.


Book
Persoonlijk en professioneel ontmoeten : een theorie over relationele en communicatieve vaardigheden
Authors: ---
ISBN: 9044115618 9044115634 Year: 2006 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bedoeld om zichzelf beter te leren kennen in de omgang met de ander en om de professionele communicatie met de eigen doelgroepen en medewerkers te optimaliseren. Het biedt theoretische achtergrond, praktijkvoorbeelden, leerdoelen en verwerkingsopdrachten voor de elementaire relationele en communicatieve vaardigheden; ethische attituden en aanbevolen literatuur krijgen voldoende aandacht.


Book
Diversiteit in het hoger onderwijs : van theoretisch kader naar praktijkgerichte verandering
Authors: --- ---
ISBN: 9789461171245 9461171242 Year: 2021 Publisher: Brussel ASP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Diversiteit is een maatschappelijke realiteit, toch is deze diversiteit nog te veel afwezig in het hoger onderwijs. Universiteiten en hogescholen zijn zich bewust van dit contrast, maar hoe doen we dat, meer diversiteit binnenbrengen in het hoger onderwijs en waar hebben we het dan precies over? Het gaat over diversiteit in de studentenpopulatie, maar ook in het personeelsbestand. Het gaat over toegankelijkheid voor studenten met een beperking, omgaan met meertaligheid en het ruimte geven aan niet-Westerse perspectieven in de opleidingen. Het gaat over aandacht hebben voor individuele noden en behoeften van studenten en personeelsleden en het creëren van een omgeving waarin iedereen zijn plek vindt. Het gaat over het aanbieden van inclusief en kwaliteitsvol hoger onderwijs.In dit boek laten we uiteenlopende stemmen uit Vlaanderen en Nederland aan het woord en bieden we zowel praktijkvoorbeelden als theoretische reflecties. Het boek spreekt alle actoren binnen het hoger onderwijs aan, docenten, lerarenopleiders, studenten en ondersteunend personeel, en presenteert een toekomstgericht kader om werk te maken van diversiteit in het hoger onderwijs.Diversiteit in het hoger onderwijs is ontstaan vanuit het netwerk "Docenten voor Diversiteit", een groep van docenten uit het Vlaamse hoger onderwijs, die via samenwerking en uitwisseling de participatie van kansengroepen in het hoger onderwijs willen versterken.https://www.aspeditions.be/nl-be/book/diversiteit-in-het-hoger-onderwijs/18279.htm


Book
Competentiemanagement : persoonlijk ontwikkelplan
Authors: --- ---
ISBN: 9001347878 9789001347871 Year: 2004 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is een praktisch en toegankelijk boekje over ontwikkeling van competenties. Het is geschreven voor alle hbo-opleidingen met een competentiegericht curriculum, en voor alle studenten die meer willen weten over hun eigen sterkten en verbeterpunten. Alle hoofdstukken staan vol met opdrachten en tests.


Book
SOCIAAL WERK: OPLEIDING EN BEROEP
Author:
ISBN: 9044118315 9789044118315 Year: 2017 Publisher: Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek onderzoekt het brede gebied van het sociaal werk. De auteurs stelt zich vragen zoals: Waar liggen de wortels van het sociaal werk in Vlaanderen en België?, Hoe zijn die mede door buitenlandse inspiratie bepaald?, Wat is sociaal werk vandaag? Is het een beroepsgebied met een dermate heterogeen takkenbos van specialisaties, waar buitenstaanders nog moeilijk wijs uit raken?, Of is het juist een krachtig en specifiek afgrensbaar professioneel veld op de terreinen van welzijn, educatie en zorg?. In het eerste deel behandelt de auteur voor de hand liggende vragen. Hoe definieer je sociaal werk? Waar komt het vandaan? Wat is het specifieke deskundigheidskarakter ervan? Wat is de basiskennis en hoe wordt daar in Vlaanderen mee omgegaan? Het tweede deel geeft ruimte aan reflecties over het beroep, het beroepsveld en de opleidingspatronen. De auteur staat stil bij de professionele ontwikkeling in de hedendaagse internationale context en het huidige onderwijslandschap van Bachelors en Masters Sociaal Werk. Hij werpt ook een licht op de directe sociale en maatschappelijke omgeving van de toekomstige beroepspraktijk: een individualiserende, verouderende en cultureel meerduidige context waarin de klassieke hulp- en ondersteuningspatronen van familie en vereniging sterk aan belang hebben ingeboet.Uit de inhoud: Algemene inleiding: Sociaal werk van vraagteken tot uitroepteken Sociaal werk definiëren - De kern van het beroep uitgetekend als een robotfoto -Geschiedenis van het Sociaal Werk -De theorieontwikkeling in het Sociaal Werk - Beroepsvelden Begripsverwarring uitklaren - Sociaal werk als beroep - Sociaal Werk en de toekomst - Bibliografie - Websites Sociaal Werk


Book
Iedereen competent : handleiding voor competentiemanagement dat werkt
Author:
ISBN: 9020959239 9789020959239 Year: 2005 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Competentiemanagement is definitief doorgebroken. Niet alleen in de bedrijven, maar ook in het onderwijs, de welzijnssector, de ziekenhuizen, de overheidssector, enzovoort. Deze volledig herziene editie van Iedereen competent biedt niet alleen inzicht in de aard van competenties en van competentiemanagement. Het boek is ook een handleiding om competentieprofielen op te stellen en om competenties te beoordelen. Het geeft een realistische kijk op de ontwikkelbaarheid van competenties. De inzichten en modellen worden aangevuld door resultaten uit wetenschappelijk onderzoek en door de recentste ontwikkelingen. De auteur reikt ook een aantal ondersteunende instrumenten aan en illustreert het boek met meerdere praktijkcases en voorbeelden, die blijk geven van een grote variëteit aan benaderingen op de werkvloer. Het boek richt zich tot algemeen managers en HR-professionals in bedrijven, instellingen of organisaties en tot iedereen die beroepshalve met de problematiek te maken heeft. (Bron: covertekst)


Book
School onder schot : de democratisering van het onderwijs niet bestand tegen de crisis
Authors: --- --- ---
ISBN: 9064450307 9789064450303 Year: 1997 Publisher: Berchem EPO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderwijslandschap wordt grondig omgeploegd. Enveloppefinanciering, fusies en ontslagen in het HOBU. Toelatingsexamens als aanloop naar een numerus clausus aan de universiteiten. In het secundair onderwijs wacht ons een hervorming die massaal banen zal schrappen en de toegang tot het algemeen vormend onderwijs beperkt. Een vraag die zich opdringt: waarom? De ministers verschuilen zich achter "budgettaire dwang". Dit boek geeft de echte redenen aan voor de aanslag op het onderwijs: gedurende 30 jaar boekte het een bescheiden democratische vooruitgang, maar de economie van dit fin de siècle heeft daar geen behoefte meer aan. De vooruitgang van het onderwijs wordt geofferd op het altaar van de crisis.


Book
Innovatief evalueren in het hoger onderwijs : leerwegonafhankelijk summatief toetsen
Authors: --- ---
ISBN: 9789020995787 Year: 2011 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Competentie-ontwikkelend onderwijs, aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt, flexibilisering, levenslang leren, een toenemende juridisering ... Dit zijn slechts enkele ontwikkelingen die het hoger onderwijs in een snel tempo drastisch veranderen. Toetsbeleid en toetspraktijken dienen aan te sluiten bij dit nieuwe hoger onderwijs.Innovatief evalueren in het hoger onderwijs gaat de mogelijkheden na van leerwegonafhankelijk summatief toetsen. Is leerwegonafhankelijk summatief toetsen een piste voor de toekomst? Wat zijn dimensies en kenmerken van leerwegonafhankelijke summatief toetsen? Hoe kan leerwegonafhankelijk summatief toetsen concreet worden vormgegeven? Wat zijn voor- en nadelen van leerwegonafhankelijk summatief toetsen? Wat zijn noodzakelijke onderwijskundige, juridische en beleidsmatige randvoorwaarden?

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by